Rabu, 9 Oktober 2013

JERAWAT BATU




Jerawat merupakan salah satu masalah kulit yang mengganggu dan juga menyebalkan. Sering terdengar istilah jerawat batu. Sebenarnya apa itu jerawat batu? Apa yang menyebabkan timbulnya jerawat batu membandel tersebut? Dan bagaimana cara yang tepat untuk mengatasi masalah kulit wajah yang satu ini?
Jerawat batu adalah keadaan muka berjerawat yang cukup parah. Gerombolan jerawat muncul di wajah yang menyebabkan rasa sakit dan bengkak. Bentuk jerawat yang kasar dan berwana kemerahan menghitam. Jerawat batu biasanya disebabkanoleh bakteria.
Jerawat batu ini tidak hanya mempengaruhi kulit bagian luar, tapi juga menyerang jaringan kulit bagian dalam. Hal tersebut akan mengakibat kerosakan kulit wajah, sehingga bisa menimbulkan parut jerawat yang kekal.
Masalah satu ini juga bisa disebabkan karena kelenjar minyak di wajah yang terlalu aktif, sel kulit mati di dalam pori-pori wajah, dan juga bakteri penyebab jerawat pada kulit wajah.
Cara untuk mengatasinya adalah dengan mengamalkan gaya hidup sihat dan selalu menjaga kebersihan wajah agar jerawat tidak meradang. Hindari  makanan yang boleh merangsang kelenjar minyak.
Untuk melawan bakteri penyebab jerawat doktor biasanya akan memberikan antibiotik yang juga berguna untuk mengurangkan radang pada pada kulit.
Rawatan lain yang boleh dilakukan untuk merawat jerawat ini ialah pengelupasan kimia.


5 ulasan:

  1. salam,
    dr.azlina,sy ada masalah jerawat di muka,boleh dr beri pendapat rawatan atau produk yang boleh sy gunakan untuk mengatasi masalah jerawat ini,kalau boleh yang save bajet la..he3..TQ

    BalasPadam
  2. Di klinik saya biasanya merawat jerawat ini melalui pengelupasan kimia dan pil antibiotik. Untuk maklumat lanjut boleh email saya daj193@yahoo.com atau telefon klinik 09-7124007.

    BalasPadam
  3. Di klinik saya biasanya merawat jerawat ini melalui pengelupasan kimia dan pil antibiotik. Untuk maklumat lanjut boleh email saya daj193@yahoo.com atau telefon klinik 09-7124007.

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. salam...
    Dr.azlina, sy ada masalah ttg parut jerawat dan kulit berminyak. Bagaimana untuk menghilangkan parut jerawat supaya wajah kelihatan tidak berminyak, licin dan bersih serta untuk menutupi liang pori2??Jika dr. ade membuat rawatan laser,brapa anggaran kos tersebut??

    BalasPadam

Lymphatic Drainage Massage